83- üç Şeyden Dolayı
Onu Sevmek, Bakımını Güzel Yapmak ve Yemlemek
1. Ma'kil b. Yesar
- - (-)
13774 (1)- Ma'kil b.
Yesar: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) nezdinde atlardan daha sevimli
hiç bir şey yoktur" dedi. Daha sonra: "Allahım! Beni bağışla! Bilakis
(Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) nezdinde en sevimli olan şey)
kadınlardı" dedi.
[Sahih]
Heysemi (9321) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed ve Taberani rivayet etmiş olup, Ahmed'in ravileri
güvenilir kimselerdir."
2. Temim ed-Dari
- - (-)
13775 (1)- ŞurahbU b.
Müslim el-Havlani bildiriyor: Revh b. Zinba', Temim ed-Dari'yi ziyaret etti.
Temim atı için arpa seçmekteydi. Etrafında da ailesi bulunmaktaydı. Revh:
"Bunların (ailenin) arasında bu işi senin yerine yapacak biri yok
mu?" dediğinde, Temim: "Evet vardır. Fakat Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: ''Atı için arpa toplayan ve onu yesin diye (torbasına
koyup) başına asan hiçbir Müslüman kimse yoktur ki her arpa tanesi için kendisine
bir sevap yazılmasın'' buyurduğunu işittim" karşılığını verdi.
[Hasen]
Diğer tahric: Beyhaki,
Şuab'da (4273) rivayet etti.
13776 (2)- Başka bir
kanalla yukarıdaki hadisin aynısı nakledilmiştir.
16343'te tekrar
edecektir.
3. Sehl b.
el-Hanzaliyye
- - (-)
13777 (1)- Kays b. Bişr
et-Tağlibi der ki: Ebu'd-Derda'nın yakın arkadaşı olan babam bana şöyle
anlattı: Şam'da Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ashabından olan
ve kendisine İbn Hanzaliyye denilen bir adam vardı. O, yalnız bir kimseydi. İnsanlar
arasına fazla karışmazdı. O, genelde (nafile) namaz kılardı. Namazını bitirdiği
zaman ailesinin yanına varıncaya kadar tesbih eder ve tekbir getirirdi. Bir gün
biz Ebu'd-Derda'nın yanında iken bize uğradı. Ebu'd-Derda ona: "Bize fayda
sağlayacak ve sana zararı olmayacak bir söz söyle" dedi. Bunun üzerine
İbnu'l-Hanzaliyye şu karşılığı verdi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Cihad için ata masraf edip ona bakan kimse devamlı olarak kapanmayan eli ile
sadaka veren kimse gibidir'' buyurdu."
[Hasen]
Metni aslında devam
etmektedir. Metnin bölümleri ayrı ayrı rivayet olunmuştur.
İbn Ebi Şeybe (12/506),
İbn Ebi Asım, Cihad'da (244) ve Hakim O rivayet ettiler. 19951 (1)' de tekrar
edecektir.
4. İbn Mes'ud
- - (-)
13778 (1)- Abdullah b.
Mes'ud bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
''üç türlü at vardıri bir at Rahman için, bir at şeytan için ve bir at da insan
içindir. Rahman'ın atı, Allah yolunda bağlanıp beslenen attır. Onun yiyeceği,
tersi ve sidiği ... (sevaptır) -Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem),
burada Allah'ın dilediği kadarıyla şey saydı- Şeytanın atı ise üzerine kumar
oynanan ve üzerinde bahis tutuşulan (yarış) atıdır. İnsanın atı ise, kişinin
maişeti için beslediği attır. Bu at sahibinin fakirlik ve yoksulluğunu örter.
''
[Hasen]
Heysemi (9338) der ki:
"Hadisi İmam Ahmed rivayet etmiş olup, ravileri güvenilir kimselerdir.
Eğer Kasım b. Hassan, İbn Mes'ud'dan hadisi işittiyse hadis sahihtir."
13779 (2)- Ebu Amr
eş-Şeybani bildiriyor: Ensar'dan bir adamın bildirdiğine göre Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''üç türlü at vardır ... ''
Sonrasında Ensarı bir önceki hadisin aynısını aktardı.
[Sahih]
Diğer tahric:
Mecma'uz-Zevaid (260)'ta geçmektedir. Ahmed'in ravileri Sahih'in ravileridir.
5. Ensar'dan Biri
- - (-)
13780 (1)- Ebu Amr
eş-Şeybanı bildiriyor: Ensar'dan bir adamın bildirdiğine göre Allah Resulü
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''üç türlü at vardıri biri
kişinin Allah yolunda bağladığı attır. Bunun parası da, binmesi de sevaptır.
Onun ödünç verilmesi sevaptır. Yemi sevaptır. Biri, kişinin yarıştırdığı ve
üzerine kumar oynadığı attır ki bu atın parası da, yemi de günahtır. Diğeri ise
çoğaltmak için bağlanan attır. Umulur ki bu, fakirliği engeller inşallah. ''
[Sahih]
Heysemi (5/260):
"Ravileri Sahih'in ravileridir" dedi.